Hoe maak ik een e-mailadres aan binnen mijn Webhosting Bundel?

  Mail, Webhosting

Deze handleiding is voor u bedoeld als u bij ons een Webhosting pakket heeft. Binnen uw webhosting pakket kan u voor uw domeinnaam naar wens e-mailadressen en doorsturingen aanmaken.

E-mail voor uw domein beheren

Wanneer u bent ingelogd op uw controlepaneel, klikt u boven in de zwarte balk op ‘Products & Services’ en vervolgens in het menu aan de linkerkant van de pagina op de optie ‘Webhosting’.

U komt op een pagina met een overzicht van alle Webhosting pakketten die u bij ons afneemt. U klikt hier het hostingpakket aan waar u een extra domein aan wil toevoegen.

U zit nu op de Detail pagina van uw Webhosting pakket. Rechts boven klikt u onder ‘Mail domain’ op uw de domeinnaam waarvoor u een e-mailadres aan wil maken, die in het blauw wordt weergegeven.

 

 

U komt terecht op de Details pagina van uw e-mail voor het aangeklikte domein. Op deze pagina heeft u de mogelijkheid een e-mail account, e-mail doorsturing of catch-all aan te maken.

Een e-mail account aanmaken

Met een e-mail account kan u zowel e-mail ontvangen als versturen. U kan dit doen via zowel de webmail op https://webmail.pcextreme.nl, als via een mailclient.

U kan een e-mailadres aanmaken door onder ‘E-mail Accounts’ op de blauwe button ‘Add mail account’ te klikken.

 

In de popup welke opent kan u een e-mailadres aanmaken. U geeft hiervoor bij “Email User” het gedeelte voor het apenstaartje van het e-mailadres in. Het gedeelte achter het apenstaartje is altijd gelijk aan uw domeinnaam, en is dus al voor u ingevuld.

Vervolgens geeft u in het veld “mypassword” een (bij voorkeur veilig) wachtwoord in.

Tenslotte heeft u de mogelijkheid om aan te geven of u met dit e-mailadres ook e-mail wil kunnen versturen. Standaard staat deze functie ingeschakeld. In bepaalde gevallen kan het echter wenselijk zijn deze preventief uit te schakelen.

Wanneer u uw e-mailadres en het wachtwoord heeft ingegeven, wordt de knop “Add User” groen. Wanneer u op deze knop klikt wordt het e-mailadres direct voor u aangemaakt.

U wordt nu teruggebracht naar de overzichtspagina van de e-mail voor uw domein.

Uw e-mail gebruiken

Nu u een e-mailadres heeft aangemaakt, wil u natuurlijk direct e-mail kunnen versturen en ontvangen. Dit kan op verschillende manieren. Onderstaand vindt u een overzicht van handleidingen voor de verschillende mogelijkheden:

Een e-mail doorsturing aanmaken

Met een e-mail doorsturing kan u e-mail ontvangen en doorsturen naar een ander e-mailadres. Het is niet mogelijk om met een e-mail doorsturing mail te versturen.

Om een doorsturing aan te maken klikt u onder ‘E-mail Forwards’ op de blauwe button ‘Add mail forward’.

In de popup die opent kan u de mail forward naar wens aanmaken.

Bij ‘Source-email’ vult u het gedeelte voor het apenstaartje in van het e-mailadres dat u wilt doorsturen, bijvoorbeeld ‘info’.

Bij ‘Forward Type’ kan u kiezen uit 2 verschillende opties, ‘Under this domain’ of ‘To an external domain’.

Op moment dat u kiest voor ‘Under this domain’ kan u de e-mail doorsturen naar een ander e-mail adres binnen uw domein (dus bijvoorbeeld van het info@ e-mailadres naar uw persoonlijke adres binnen hetzelfde domein).

Als u kiest voor ‘To an external domain’ kan u de e-mail doorsturen naar ieder willekeurig e-mailadres (dus bijvoorbeeld van het info@ e-mailadres naar uw persoonlijke gmail adres).

Bij ‘Destination email’ geeft u het e-mailadres in waar de mail naar doorgestuurd moet worden. In onderstaande screenshot stuur ik een mail door van info@ditiseenpluspakket.nl naar mijneigenmailbox@ditiseenpluspakket.nl.

Nadat u alle velden heeft ingegeven wordt de knop ‘Add forward’ groen. Op moment dat u deze aanklikt wordt de e-mail doorsturing voor u aangemaakt.

Catch All instellingen voor uw domein

Met de Catch All instellingen kan u bepalen wat er gebeurd als er een e-mail wordt gestuurd naar een niet bestaand e-mailadres (of forward) binnen uw domein.

Standaard staat er geen catch-all ingesteld en wordt e-mail welke aan niet bestaande e-mailadressen (of forwards) binnen uw domein wordt verzonden, retour afzender gestuurd met de mededeling dat het adres niet bestaat.

U dient er rekening mee te houden dat het instellen van een catch-all kan zorgen voor een (flinke) toename van spamberichten die binnenkomen.

Mocht u voor uw domein een Catch All in willen stellen, klikt u hiervoor onder de optie ‘Catch All’ op de geel/oranje button ‘Configure Catch All for this domain’.

In de popup die opent kan u naar wens de Catch All instellen. Er zijn hierbij 3 opties: ‘Under this domain’, ‘To an external domain’ en ‘Blackhole’.

  • Under this domain – Hiermee kan u de Catch All laten afleveren bij een e-mailadres binnen uw domein.
  • To an external domain – Hiermee kan u de Catch All laten afleveren bij een extern e-mailadres
  • Blackhole – Hiermee wordt alle e-mail die naar niet bestaande e-mailadressen binnen uw domein wordt verzonden, automatisch voor u verwijderd.